E-bike: plaats van de motor en accu
Plaats van de motor
E-bikes hebben de motor in het voorwiel, het achterwiel of bij de trapas. Je voelt amper of de motor bij de trapas zit of bij het voor- of achterwiel. Toch zijn er wel verschillen in gebruik.
In het voorwiel
De voorwielmotor is vaak klein en past daardoor in een strak design van je e-bike. Andere voordelen zijn dat de motor geluidsarm is en dat je hem bijna niet voelt als de trapondersteuning uit staat. Ook is het systeem nagenoeg onderhoudsvrij. Het extra gewicht van de motor in het voorwiel kan sturen wat zwaarder maken. Het gevoel kan ook meer trekkend zijn en op een gladde ondergrond kan je met een voorwielmotor eerder doorslippen.In het achterwiel
Met de motor in het achterwiel heb je directe aandrijving en het voelt dus altijd als een duwtje in de rug. Doordat de motor achter je zit hoor je hem bijna niet. De fiets heeft meestal een derailleurversnelling en de kettingkast is dan (half) open. De achterwielmotor heeft meer onderhoud nodig en het onderhoud is ook arbeidsintensiever en dus duurder.Bij de trapas (middenmotor)
Met de motor in het midden bij de trapas is het zwaartepunt van de fiets laag. Daardoor fiets je extra stabiel en comfortabel. Bovendien voelt de ondersteuning heel natuurlijk. Sommige middenmotoren hebben een zeer krachtige ondersteuning, zodat je ook flinke heuvels moeiteloos kunt bedwingen. E-bikes met een middenmotor zijn er zowel met derailleur- als met naafversnelling. Ook is het met de middenmotor mogelijk om zelf je banden te wisselen. Heel veel voordelen dus, maar het grootste nadeel is, dat fietsen met een middenmotor vaak wat meer kosten.
Er zijn dus best wat verschillen tussen de drie motortypen. De beste manier om te kiezen is om het zelf te ervaren met een proefrit. Maak hiervoor een afspraak bij een Bike Totaal winkel bij jou in de buurt. Hij kan je ook meer vertellen over de verschillen en adviseren welke fiets het beste bij jou past.
Elektrische fietsen met achterwielmotor
Elektrische fietsen met middenmotor
Elektrische fietsen met voorwielmotor
Plaats van de accu
De motor voor de trapondersteuning loopt op stroom uit een accu. De plaats van de accu op de elektrische fiets verschilt per merk en per model. Bij de ene e-bike zit de accu op of aan de bagagedrager. Bij de andere e-bike zit de accu in het frame of soms zelfs in de kettingkast. Het gewicht van de accu heeft invloed op het zwaartepunt van de e-bike. De plaats van de accu beïnvloedt dus het rijgedrag. Tijdens een proefrit kun je ervaren wat het beste bij jouw voorkeur past.
Bagagedrager: Veel accu's worden opgenomen in de bagagedrager. Ze zijn daar gemakkelijk af te nemen, zodat je de accu binnen kunt opladen. Waarom binnen opladen verstandig is lees je hier. Fietsen met de accu in de bagagedrager zijn vaak ook iets goedkoper. Let erop dat de accu is voorzien van een slot om diefstal van dit (best dure) onderdeel te voorkomen. Ander voordeel is dat er in het frame meer ruimte overblijft om een veilige lage instap te maken.
Op het frame: Bij veel e-bikes zit de accu op het frame. Dit kan zijn voor- of achterop de zitbuis of op de onderbuis. Voordeel hiervan is dat de bagagedrager helemaal beschikbaar is voor belading of om iemand achterop mee te nemen.
In het frame: Steeds vaker zie je dat de accu is weggewerkt in het frame, meestal in de onderbuis. Dit maakt je e-bike vooral veel strakker en mooier. Je ziet amper nog dat het een elektrische fiets is. De accu's zijn vrijwel hetzelfde als de accu's op het frame. Sommige fietsen hebben een aansluiting voor een tweede accu. Hiermee verdubbel je de actieradius van de fiets en kun je echt flinke routes rijden zonder tussendoor op te moeten laden.
Veel accu’s zijn uitneembaar. Dat is handig als er geen stopcontact in de buurt is. Ook makkelijk als je de fiets meeneemt achterop de auto. Als je de accu eruit haalt is je fiets een paar kilo lichter. Accu’s moeten bij voorkeur bij kamertemperatuur worden opgeladen. Als je de fiets niet in de buurt van een stopcontact kunt stallen, is een uitneembare accu de beste keus.
Hoe je je fiets en je accu in optimale conditie houdt lees je hier.