Wat is het beste: voorwielmotor of middenmotor?

Eén van de belangrijkste beslissingen bij het kopen van een elektrische fiets: de plaats van de motor. E-bikes zijn er in veel verschillende soorten, maten én motoren. Zo heb je e-bikes met de motor in het voorwiel (voorwielmotoren), de motor in de trapas, en dus in het midden van de fiets (middenmotoren) en elektrische fietsen met de motor in het achterwiel (achterwielmotoren). Maar, welke is nu het beste? Kun je beter een e-bike met een voorwielmotor, of een middenmotor kopen? We nemen een kijkje naar de verschillen en overeenkomsten tussen deze twee populaire opties.

Elektrische fietsen met voorwielmotor

Een elektrische fiets met voorwielmotor heeft de elektrische aandrijving geïntegreerd in het voorwiel van de fiets. Dit type elektrische fiets is meestal goedkoper en eenvoudiger in ontwerp dan fietsen met een middenmotor.

  • Elektrische fietsen met voorwielmotor zijn doorgaans minder complex en dus gemakkelijker te onderhouden

  • Dit type motor kan eenvoudig worden geïnstalleerd op de meeste standaard fietsframes, wat de productie eenvoudiger en goedkoper maakt

  • Ze zijn prima geschikt voor vlakke omgevingen en reguliere stadsritten

  • Echter, omdat de motor zich in het voorwiel bevindt, kan de fiets wat zwaarder sturen en iets minder stabiel aanvoelen, vooral op gladde oppervlakken.

Bekijk hier het assortiment elektrische fietsen met voorwielmotor.

Elektrische fietsen met middenmotor

Een elektrische fiets met middenmotor heeft de motor geïntegreerd in de trapas van de fiets. Elektrische fietsen met middenmotor zijn tegenwoordig de meest gangbare motoren op e-bikes. Door hun kracht, efficiëntie en betere rijcomfort door de locatie van de motor in het midden van de fiets zijn de meeste (nieuwe) e-bikes voorzien van een middenmotor.

  • Middenmotoren zijn krachtiger en daardoor beter geschikt voor heuvelachtig terrein en langere afstanden

  • Omdat de motor zich in het midden van de fiets bevindt, dicht bij het zwaartepunt, verbetert dit de gewichtsverdeling en stabiliteit van de fiets. Dit zorgt voor een beter rijcomfort

  • Ook bij de middenmotor is het onderhoud aan de fiets minimaal

  • Middenmotoren maken vaak gebruik van geavanceerde sensoren die de kracht, snelheid en cadans meten om de ondersteuning aan te passen, wat resulteert in een natuurlijker fietsgevoel

  • Ze zijn efficiënter in het verbruik van de accu, wat vaak resulteert in een grotere actieradius (het aantal kilometers dat je met één acculading kunt afleggen). Lees de blog actieradius om meer te weten over de actieradius van een elektrische fiets

  • Echter, fietsen met een middenmotor zijn doorgaans duurder in aanschaf.

Bekijk hier het assortiment elektrische fietsen met middenmotor.

Elektrische fietsen met voorwielmotor

Een elektrische fiets met voorwielmotor heeft de elektrische aandrijving geïntegreerd in het voorwiel van de fiets. Dit type elektrische fiets is meestal goedkoper en eenvoudiger in ontwerp dan fietsen met een middenmotor.

  • Elektrische fietsen met voorwielmotor zijn doorgaans minder complex en dus gemakkelijker te onderhouden

  • Dit type motor kan eenvoudig worden geïnstalleerd op de meeste standaard fietsframes, wat de productie eenvoudiger en goedkoper maakt

  • Ze zijn prima geschikt voor vlakke omgevingen en reguliere stadsritten

  • Echter, omdat de motor zich in het voorwiel bevindt, kan de fiets wat zwaarder sturen en iets minder stabiel aanvoelen, vooral op gladde oppervlakken.

Bekijk hier het assortiment elektrische fietsen met voorwielmotor.

Elektrische fietsen met middenmotor

Een elektrische fiets met middenmotor heeft de motor geïntegreerd in de trapas van de fiets. Elektrische fietsen met middenmotor zijn tegenwoordig de meest gangbare motoren op e-bikes. Door hun kracht, efficiëntie en betere rijcomfort door de locatie van de motor in het midden van de fiets zijn de meeste (nieuwe) e-bikes voorzien van een middenmotor.

  • Middenmotoren zijn krachtiger en daardoor beter geschikt voor heuvelachtig terrein en langere afstanden

  • Omdat de motor zich in het midden van de fiets bevindt, dicht bij het zwaartepunt, verbetert dit de gewichtsverdeling en stabiliteit van de fiets. Dit zorgt voor een beter rijcomfort

  • Ook bij de middenmotor is het onderhoud aan de fiets minimaal

  • Middenmotoren maken vaak gebruik van geavanceerde sensoren die de kracht, snelheid en cadans meten om de ondersteuning aan te passen, wat resulteert in een natuurlijker fietsgevoel

  • Ze zijn efficiënter in het verbruik van de accu, wat vaak resulteert in een grotere actieradius (het aantal kilometers dat je met één acculading kunt afleggen). Lees de blog actieradius om meer te weten over de actieradius van een elektrische fiets

  • Echter, fietsen met een middenmotor zijn doorgaans duurder in aanschaf.

Bekijk hier het assortiment elektrische fietsen met middenmotor.

Gazelle Logo
Cayo C310 lage instap
€ 3.999,00-
Fazua Ride middenmotor, 60 NmTraploze Enviolo versnellingsnaafActieradius van 50 tot 100 km
€ 3.999,00-
Cube Logo
Bosch PX middenmotor, 90 Nm11 Shimano Cues versnellingenActieradius van 120 tot 200 km
€ 2.999,00-
Dutch ID Logo
Infinity S50 hoge instap
€ 3.599,00-
Bosch Active Line Plus middenmotor, 50 Nm8 Shimano Nexus versnellingenActieradius van 60 tot 150 km
€ 3.599,00-
Batavus Logo
Altura E-go Plus lage instap
€ 2.599,00-
Bosch Active Line Plus middenmotor, 50 Nm7 Shimano Nexus versnellingenActieradius van 50 tot 120 km
€ 2.599,00-
Urban Arrow Logo
Family Performance Essential
€ 5.899,00-
Gratis accessoires
Bosch Performance Line middenmotor, 75 NmEnviolo traploze versnellingenActieradius van 30 tot 150 km
€ 5.899,00-
Sparta Logo
C-Grid Energy lage instap
€ 2.999,00-
Bosch Active Line Plus middenmotor, 50 Nm7 Shimano Nexus versnellingenActieradius van 60 tot 120 km
€ 2.999,00-
Cortina Logo
E-Lett DB 36V PRM Dames
€ 2.599,00-
Promovec achterwielmotor, 45 NmSingle SpeedActieradius van 35 tot 70 km
€ 2.599,00-
Gazelle Logo
Ultimate C5+ belt hoge instap
€ 4.199,00-
Bosch Performance Line middenmotor, 75 Nm5 Shimano Nexus versnellingenActieradius van 60 tot 200 km
€ 4.199,00-
Kalkhoff Logo
Image 3 Excite BLX lage instap
€ 4.399,00-
Bosch Performance Line PX middenmotor, 85 NmTraploze Enviolo Trekking versnellingActieradius van 80 tot 150 km
€ 4.399,00-
Koga Logo
E-F3 6.0 hoge instap
€ 4.099,00-
E-F3 6.0 hoge instap
Bosch Performance Line SX middenmotor, 55 NmEnviolo traploze versnellingenActieradius van 50 tot 100 km
€ 4.099,00-
Lovens Logo
Explorer 2 75 ABS
€ 6.599,00-
Bosch Performance Line middenmotor, 75 NmTraploze Enviolo Heavy Duty versnellingenActieradius van 30 tot 150 km
€ 6.599,00-
Cube Logo
Bosch Performance Line middenmotor, 75 Nm9 Shimano Cues versnellingenActieradius van 80 tot 150 km
€ 2.599,00-
Cortina Logo
E-U4 Next AL+ MM lage instap
€ 3.199,00-
Bosch Active Line Plus middenmotor, 50 Nm7 Shimano Nexus versnellingenActieradius van 60 tot 150 km
€ 3.199,00-
Gazelle Logo
Cabby C380 lage instap
€ 5.699,00-
Cabby C380 lage instap
Bosch Performance CX middenmotor, 85 NmEnviolo traploze versnellingenActieradius van 50 tot 200 km
€ 5.699,00-
Sparta Logo
D-Rule Ultra lage instap
€ 4.399,00-
Bosch Performance Line middenmotor, 75 NmEnviolo traploze versnellingenActieradius van 60 tot 150 km
€ 4.399,00-
Cube Logo
Kathmandu Hybrid Pro 800 mixed
€ 3.599,00-
Bosch Drive Unit Performance middenmotor CX, 100 Nm12 Shimano Deore versnellingenActieradius van 120 tot 200 km
€ 3.599,00-
Batavus Logo
Finez Holiday E-go lage instap
€ 3.199,00-
Bosch Active Line Plus middenmotor, 50 Nm8 Shimano Nexus versnellingenActieradius van 50 tot 100 km
€ 3.199,00-
Gazelle Logo
Paris C7 HMB Disc lage instap
€ 2.399,00-
Bosch Active Line middenmotor, 40 Nm7 Shimano Nexus versnellingenActieradius van 50 tot 120 km
€ 2.399,00-

Voorwielmotor of middenmotor?

De keuze tussen een voorwielmotor en een middenmotor hangt sterk af van je persoonlijke voorkeuren en budget. Als je een goedkopere en eenvoudigere optie wilt, voornamelijk voor stadsritten en vlakke omgevingen, dan is een voorwielmotor een prima keuze. Heb je meer kracht nodig? Fiets je in heuvelachtig terrein of moet je dagelijks over een groot viaduct? Hecht je waarde aan een beter rijcomfort? En heb je iets meer te besteden? Ga dan voor een middenmotor. De meeste e-bikes zijn tegenwoordig voorzien van een middenmotor. Naast dat ze zorgen voor een beter rijcomfort zijn ze efficiënter dan voorwielmotoren. Ben je van plan om dagelijks op je e-bike te fietsen? Dan is investeren in een elektrische fiets met middenmotor de betere keuze.

E-bikes met voorwielmotor en middenmotor proefrijden

Ben je er nog niet uit, of wil je een nieuwe e-bike eerst proefrijden? Dat kan! Bekijk het assortiment elektrische fietsen online, kies je favoriete model en plan direct je proefrit bij de winkel bij jou in de buurt. Of kom gewoon langs. Met meer dan 140 winkels is er altijd wel één bij jou in de buurt. De specialist staat voor je klaar met het beste advies en helpt je de beste e-bike voor jou te vinden.

Alle fietsen met een voorwielmotor

Alle fietsen met een middenmotor