Waardering service: 9,1
Thuisbezorgd in NL en BE
Meer dan 140 winkels
Jouw winkel:

Waar moet je op letten bij het kopen van een elektrische fiets?

De complete aankoopgids

De perfecte elektrische fiets? Die is voor elke fietser anders. Iedereen heeft andere wensen en eisen. Daarom is het goed om je eerst te oriënteren op de verschillende eigenschappen van elektrische fietsen. Door antwoord te geven op de volgende vragen, kom je al een stuk sneller tot de fiets die perfect bij bij jou past.

  • Waar wil je de elektrische fiets voor gaan gebruiken?
  • Waar ga je fietsen?
  • Hoeveel kilometer rijd je gemiddeld per fietsrit?
Als je de antwoorden combineert met ons advies hieronder, dan vind je de elektrische fiets die perfect bij jou past. Benieuwd waar je op moet letten? Lees snel verder.

1. Motor en aandrijving

De motor is het hart van een elektrische fiets. Jouw wensen, budget en rijgedrag bepalen welk type motor het beste bij je past.

1.1 Motorkracht

De kracht van de motor wordt ook wel trekkracht genoemd. Dit wordt aangegeven in newtonmeter (Nm). Als je je elektrische fiets hoofdzakelijk wilt gebruiken voor ritten in de stad dan is 40 Nm voldoende. Ben je van plan te fietsen in heuvel- of bergachtige gebieden? Dan past een elektrische fiets met minimaal 60 Nm beter bij je. Deze krachtige motor kost wel meer energie, dus denk goed na over de grootte van de accu (zie volgende hoofdstuk).

1.2 Motorlocatie

De motor van een elektrische fiets kan op drie plekken in het fietsframe gemonteerd zijn. Elke motorpositie heeft zijn eigen voordelen:
  • Een elektrische fiets met een robuuste voorwielmotor is vaak gunstig geprijsd. Daarnaast is onderhoud minimaal. De frame-instap (zie hoofdstuk 3) kan bij een elektrische fiets met voorwielmotor zo laag gemaakt worden als de fabrikant wil. Dit maakt het op- en afstappen een stuk makkelijker.
  • Bij een elektrische fiets met middenmotor (bij de trapas) bevindt de motor zich dicht bij de grond. De fiets voelt voor dit lage zwaartepunt erg stabiel aan. Daarnaast voelt de aandrijving erg prettig, omdat de motor de pedalen aandrijft in plaats van het wiel. De krachtsensor meet de kracht die je op de pedalen zet en past de ondersteuning daar op aan. Door de combinatie van roteren en kracht zetten geeft de motor een gelijkmatige ondersteuning. Daarbij is het een groot voordeel dat een elektrische fiets met middenmotor, door de gewichtsverdeling, makkelijker te tillen is op bijvoorbeeld een fietsendrager. Ook bij de middenmotor is het onderhoud aan de fiets minimaal.
  • De achterwielmotor geeft een redelijk natuurlijke fietsbeleving. Dit komt doordat we bij een traditionele stadsfiets ook gewend zijn dat de aandrijving op het achterwiel wordt overgebracht. Tegenwoordig hebben vooral high speed pedelecs met een sportieve zit een achterwielmotor. Door de perfecte gewichtsverdeling en de stabiele aandrijving zijn lange woon-werkritten geen probleem.  Wil je meer versnellingsopties, omdat je vaak lange fietstochten door heuvelachtige gebieden maakt? Ook dan is een achterwielmotor een goede keuze.

1.3 Aandrijving

Een aandrijfriem – door fabrikanten ook wel belt genoemd- is stiller dan een traditionele fietsketting. Voor fietsers die veel kilometers wegtrappen is dit type aandrijving ook duurzamer. En kettingvet in je nieuwe broek!? Dat gebeurt je bij een aandrijfriem nooit meer. Daar is smeren en invetten niet nodig. Er is ook iets te zeggen voor de standaard fietsketting; deze is goedkoper in aanschaf dan een aandrijfriem.

2. Accu en actieradius 

Om te voorkomen dat je met een lege accu komt te staan, is het goed om na te denken over het gewenste actieradius en de grootte van de accu.


2.1 Actieradius

In bijna elke tekst over elektrische fietsen komt de term ‘actieradius’ terug, maar wat betekent dit nou eigenlijk? De actieradius van je elektrische fiets is de afstand die je met een volle accu kunt fietsen. Dit wordt onder andere bepaald door de accu (leeftijd, aantal wattuur), het weer (wind, buitentemperatuur), waar je fietst (heuvelachtig, type ondergrond) en het fietsgedrag van de berijder.

2.2 Grootte van de accu

Zoals je net hebt gelezen, heb je zelf niet altijd invloed op je actieradius. Denk dus goed na over het aantal wattuur (Wh) van jouw accu. Als je een duwtje in de rug wilt tijdens het doen van boodschappen dan is een 300Wh accu wellicht al voldoende. Wil je recreatief door de natuur fietsen dan is een accu met meer wattuur een betere optie. Vrijwel alle fietsfabrikanten laten je het wattuur van de accu kiezen bij de aankoop van de fiets. Houd er ook zeker rekening mee dat de capaciteit van een accu elk jaar wat afneemt.

3. Fietsframe

Naast de ondersteuning, zorgt ook een goedgekozen frame voor een prettige fietsrit. Ga dus niet zomaar af op een mooie framekleur en een framemaat die toevallig nog op voorraad is, maar denk na waar je de fiets voor wilt gebruiken en bereken de juiste framemaat.


3.1 Frame-instap

Diverse fietsmerken bieden hun elektrische fietsen aan met keuze uit lage instap (dit heette voorheen damesinstap), hoge instap en hereninstap. Bij een lage instap kan je makkelijk op- en afstappen. Elektrische fietsen met een hoge instap hebben een sportievere uitstraling. Het herenframe, met zijn dwarsbuis, was vroeger een must voor stabiliteit. Tegenwoordig zijn vrijwel alle lage en hoge frames stevig genoeg voor lichaamslengtes tot 1,95 meter en een gewicht tot 120 kilo.

3.2 Framegeometrie

Framegeometrie klinkt wellicht ingewikkeld, maar het heeft vooral te maken met de zithouding op de fiets. Bij een elektrische fiets voor de stad zit je bijvoorbeeld met een rechte rug, maar bij een elektrische fiets die vooral voor recreatieve fietsritten is bedoeld zit je voorovergebogen. Door deze voorovergebogen houding belast je je zitbotjes minder en hierdoor verklein je de kans op zadelpijn bij lange ritten. Wil je zeker weten dat je geen last krijgt van zadelpijn? Lees dan meer over onze zadelmeting.

3.3 Framemaat

Je kan op twee manieren achter je framemaat komen. De eerste is een globale berekening gebaseerd op je lichaamslengte.

Lengte (cm) Framemaat (cm)

  • 150 - 160          49
  • 160 - 170          53
  • 170 - 175          57
  • 175 - 180          61
  • 180 - 195          65
  • 195 - 210          70  

Heb je lange benen en een kort torso dan kan deze simpele tabel onvoldoende zijn. Daarom is er een tweede methode. Met de formule ‘binnenbeenlengte x 0,68. = framemaat’ heb je zo de juiste framemaat berekend. Wil je er meer over weten? Lees dan onze blog over framematen.

Tip: laat je de verschillende componenten van je elektrische fiets, bijvoorbeeld de hoogte van het stuur en zadel, afstellen door de vakman. Lees er meer over op onze pagina over fietsmeting of ga langs jouw Bike Totaal winkel voor meer informatie.

4. Ondersteuning

4.1 Rijprogramma’s / ondersteuningsstanden

Een elektrische fiets heeft altijd meerdere rijprogramma’s; van een zacht duwtje in de rug tot een programma waarbij de meeste mensen met 25 km/u van A naar B vliegen. In tegenstelling tot je fietsversnellingen, hoef je bij een rijprogramma niet terug te schakelen bij bijvoorbeeld een verkeerslicht. Wel is het belangrijk dat je in de gaten houdt dat je accu een stuk sneller leeg is bij een zwaardere ondersteuningsstand. Zorg dus dat de elektrische fiets die jij kiest, een stand heeft die bij jouw gebruik past.

4.2 Aantal versnellingen

De regel voor versnellingen op een elektrische fiets is hetzelfde als op een traditionele fiets: hoe verder je fiets, hoe fijner het is om een versnelling te kunnen kiezen die bij je niveau en/of de omgeving past. Dat gaat bij 8 versnellingen nou eenmaal een stuk gemakkelijker dan bij 3 versnellingen. Wat bij een elektrische fiets extra belangrijk is, is het terugschakelen bij bijvoorbeeld een rood verkeerslicht. Waar het bij een traditionele fiets extra energie van je lichaam kost om (vanaf stilstand) in versnelling 5 weg te fietsen, kost dit bij een elektrische fiets extra motorkracht. Op deze manier gaat de accu onnodig snel leeg. Schakel dus netjes terug naar een lage versnelling als je weg wilt fietsen vanaf stilstand.

5. Remmen

De remmen zijn een belangrijk onderdeel van je van je elektrische fiets. Ze zorgen ervoor dat je op tijd stilstaat in het drukke verkeer en voorkomen dat je te hard de heuvel afvliegt. Welk type rem past bij jouw gebruik? 

  • Een schijfrem is het meest veilige en slijtvaste remtype. Een schijf die gemonteerd zit op het wiel, remt perfect in alle weersomstandigheden. Er zijn twee soorten schijfremmen: mechanische en hydraulische. De mechanische variant gebruikt een remkabel en remblokjes. De mechanische variant wordt aangetrokken door een remkabel. Dit is de goedkoopste schijfrem. Het tweede type, de hydraulische schrijfrem, maakt gebruik van een remleiding met olie. Deze schrijfrem remt sneller en krachtiger dan de mechanische. De hydraulische schrijfrem is de meest gebruikte rem voor elektrische fietsen.
  • Bij velgremmen – ook wel v-brakes genoemd – wordt de velg afgeremd door remblokken. Er zijn meerdere soorten v-brakes. De meest gebruikte en voordeligste is de mechanische velgrem. Dit type rem maakt gebruik van een remkabel en remblokken. Die remblokken kan je gemakkelijk zelf bijstellen en vervangen. Dit type wordt door fietsfabrikanten vanwege het gewicht vaak gemonteerd op sportieve fietsen waarbij elke gram telt. Hydraulische velgremmen werken met een remleiding en olie. Hierdoor wordt het remblokje direct op de velg gedrukt, waardoor je super snel tot stilstand komt.
  • Rollerbrakes vereisen weinig onderhoud. Je vindt dit type remmen vooral op stadsfietsen en elektrische transportfietsen.

Tot slot

Met dit artikel als leidraad de elektrische fiets van je dromen gevonden? Fijn! Bij de Bike Totaal winkel om de hoek kan je de fiets uitgebreid testen. Als de fiets bevalt, informeer dan naar ons 5 jaar garantiepakket. Zo heb je jarenlang zorgeloos plezier van je elektrische fiets.


No Results found.