Beginnen met wielrennen

Beginnen met wielrennen

Beginnen met wielrennen of mountainbiken vergt enige investering: uiteraard heeft u een fiets nodig, maar daarnaast ook fietskleding, een helm, schoenen en als u niet voor elk wissewasje afhankelijk wilt zijn van de fietsenmaker ook wat basisgereedschap en reservemateriaal.

Als u nog nooit aan wielrennen heeft gedaan, kunt u het beste niet gelijk beginnen met de duurste materialen. Mocht het namelijk toch niet uw sport zijn, dan is de investering nog te overzien. Zodra u echt besmet bent geraakt met het fietsvirus, kunt u overstappen naar wat beter en duurder materiaal. Door de ervaringen die u al heeft opgedaan kunt u dan beter bepalen wat het beste bij u en uw fietsstijl past en indien nodig uw materiaal optimaliseren.

De juiste fiets

Een nieuwe, kwalitatief goede racefiets kunt u kopen vanaf zo’n € 700.-. Wilt u toch gelijk voor de betere racefiets gaan dan zit u al gauw op het dubbele daarvan. Een racefiets koopt u niet zomaar, er zijn diverse factoren waar u rekening mee moet houden. Let er daarom bij de aanschaf goed op de framemaat van de fiets bij uw lichaamslengte past. Met name uw binnen beenlengte is erg belangrijk voor de juiste framemaat. Wilt u zeker weten welke framemaat u nodig heeft? Kom dan eens langs in een van onze winkels en kijk door middel van de bodyscan welke fiets geschikt is voor u.

Naast de framemaat is ook de fijne afstelling van belang. Denk hierbij aan de hoogte en positie van uw zadel en de lengte van de stuurpen. Met de juiste afstelling van uw fiets voorkomt u blessures en zit u ook prettiger op de fiets waardoor u het fietsen langer kunt volhouden.

Fietskleding

Naast de fiets heet u natuurlijk ook fietskleding nodig. U kunt overwegen om met gewone sportkleding te beginnen, maar dit raden we u niet aan. De speciale fietskleding is speciaal ontwikkeld om comfortabel te fietsen. Wat heeft u dan precies aan fietskleding nodig?

Fietsbroek

In de zogenaamde koersbroek zit een zeem waardoor u veel prettiger op het zadel zit. De koersbroek moet goed schoon gehouden worden, want wielrenners drager geen ondergoed. Om infecties en irritaties aan het zitvlak te voorkomen moet de zeem na elke training of rit goed worden uitgewassen. Tevens is het een optie om speciale crème te gebruiken voor de zeem en de huid te bescherming van het zitvlak.

Fietsshirt

Het fietsshirt sluit nauw aan op het lichaam. Daarnaast is het voorzien van een ademend materiaal. De meeste shirts zijn voorzien van zakjes op de rug waar u eten, sleutels of andere zaken in mee kunt nemen.

Onder het fietsshirt wordt meestal een ondershirt of thermoshirt gedragen. Deze zijn er in verschillende modellen en materialen. Ze helpen uw lichaam op tempratuur te blijven en zorgen dat vocht snel wordt afgevoerd van het lichaam. Naast de onderkleding is het weer in Nederland niet altijd even voorspelbaar. Het is daarom verstandig om standaard een regenjasje mee te nemen. Neem bij voorkeur een regenjas die ademt, zodat het zweet ook nog steeds kan worden afgevoerd.

Bij tempraturen onder de 15 graden Celsius is het verstandig om te kiezen voor kleding met lange mouwen. Zorg er wel voor dat u na de training niet te snel afkoelt.

Fietshandschoenen

Naast het feit dat de fietshandschoenen erg comfortabel zijn door de vulling aan de binnenzijde, zorgen ze ook voor meer grip op het stuur. Daarbij bieden ze ook wat extra bescherming tijdens een eventuele valpartij.

Fietsschoenen

Een goed zittende fietsschoen is van belang voor een goede krachtoverbrenging op de pedalen. De fietsschoenen voor een racefiets worden meestal gebruikt in combinatie met een klikpedaal. Hierbij zitten er plaatjes onder de schoenen waarmee de schoenen vast op de pedalen worden gezet. Met zo’n pedaal schiet je niet makkelijk van de pedalen af en kun je ook aan de pedalen trekken.

Fietshelm

Ga nooit op pad zonder fietshelm! U heeft niet altijd in de hand of er een ongeluk gebeurt of niet. Zet ook een helm op voor een rustig tochtje, de valpartijen bij lage snelheid leveren vaak de ernstigste verwondingen op. Een goede helm sluit aan op het hoofd en is aan de binnenzijde verstelbaar. Let bij de aanschaf op de maat van de helm zodat deze het beste past bij uw hoofdomtrek.

Stel de riempjes zo af dat uw oren vrij zijn. De helm dient na het afstellen op dezelfde plaats te blijven zitten als u schudt met uw hoofd. Bij warm weer is het verstandig om onder uw helm een bandana of hoofddoek te dragen. Deze zorgt ervoor dat het zweet niet op uw hoofd gaat irriteren.

Onmisbare accessoires

We hebben nu al een groot deel van de investering behandeld, echter zijn we er nog niet. Naast de fiets en de kleding zijn er ook nog een aantal accessoires welke u echt nodig zult hebben.

Een fietsbril is niet alleen handig tegen de zon maar beschermt uw ogen ook tegen insecten en opspattende steentjes. Met een bril met verwisselbare of meekleurende glazen bent u in alle weersomstandigheden geholpen. De kleurloze glazen dienen namelijk enkel ter bescherming, de donkere als u een zonnebril nodig heeft en gele of oranje glazen voor meer contrast in schemer en/of regen.

Zorg dat u tijdens uw rit ook voldoende te drinken bij u heeft. Dit kunt u meenemen in een bidon. De bidon is verkrijgbaar in verschillende maten, de meest voorkomende zijn 500ml en 750ml. Let wel op, niet alle bidons passen in elke houder.

Bij een lekke band moet u de geplakte of reserveband in elk geval tot 6 bar kunnen oppompen om weer thuis te komen. Neem daarom altijd een pompje mee en test deze eerst thuis, met sommige handpompjes krijgt u namelijk niet genoeg lucht in de banden en bij sommige typen ventiel heeft u een verloopnippel nodig.

U heeft nu alle materialen die u nodig heeft om te kunnen starten met wielrennen. Maar nu? Voordat u aan uw fietstechniek gaat werken moet uw fietshouding goed zijn. Onderdeel van uw houding is de afstelling van uw fiets. Daarom kunt u bij Bike Totaal uzelf goed laten opmeten om er zeker van te zijn dat uw fiets bij u past. De bodyscan is een innovatief meetsysteem dat in samenwerking tussen orthopeten, fysiotherapeuten, wielrenners, fietsers, ingenieurs en tweewielerspecialisten is ontwikkeld. Deze meet u op vijf verschillende punten.

Nu heeft u alle benodigde materialen en de juiste houding op de fiets. Nu kan het echte werk gaan beginnen!

Techniek

Omdat al uw fietsenergie via de pedalen wordt overgebracht is het heel belangrijk dat uw traptechniek optimaal is. Om zo efficiënt mogelijk te fietsen moeten de pedalen in regelmatige cirkels worden bewogen. Vaak wordt er te veel op en neer gestampt: er wordt vierkant getrapt.

Tijdens het fietsen moet u er goed op letten dat uw schoen zoveel mogelijk in de richting staat waarin u kracht zet. Dus als uw pedaal in de hoogte positie (twaalf uur) staat is uw schoen horizontaal. Bij het naar voren duwen volgt uw schoen gelijkmatig de krachtrichting.

Remmen

Tijdens het remmen zet u de meeste kracht op de voorrem. De achterrem gebruikt u om bij te remmen. Als u zich aanwent om veelvuldig gedoseerd, met hoofdzakelijk de voorrem te remmen, leert u hoe u in een noodsituatie moet remmen. De verhouding is 70% voor- en 30% achter remmen.

Bij regen moet u rekening houden met een langere remweg. Rem ook bij regen zo nu en dan om water en vuil van de velgen te verwijderen. Om oververhitting tijdens een langere afdalingen te voorkomen remt u niet permanent, maar regelmatig lichtjes om zo de snelheid te beheersen.

Klimmen

Probeer in een gelijkmatig tempo te fietsen, hierbij zijn uw handen bovenop het stuur. Ga bij het klimmen van lange cols (een lager gelegen deel van een bergrug) niet te hard van stapel. Bij steile stukken gaat u niet staan, maar schakelt u een tandje terug. Het is in ieder geval onverstandig om veel uit het zadel te komen, omdat u bij het staan meer energie verbruikt. Bij minder steile stukken kunt u wat snelheid winnen door er een tandje bij te zetten.

Dalen

Kijk tijdens het dalen naar voren, uw handen zijn onder aan het stuur bij de remgrepen. Bij deze houding kunt u snel reageren op onverwachtse situaties. Blijf ook rustig doortrappen om de vermoeidheid (melkzuur en andere afvalstoffen) die is ontstaan tijdens het klimmen wat sneller te laten verdwijnen. Om oververhitting van de binnenbanden tijdens een langere afdalingen te voorkomen remt u niet permanent, maar regelmatig lichtjes om zo de snelheid te beheersen.

Bochten nemen tijdens afdaling

Als u een bocht nadert, vermindert u uw snelheid. Deze vermindering is afhankelijk van de scherpte van de bocht, uw fietssnelheid en de situatie van het wegdek. Ook gaat u rechterop zitten. De pedalen zijn verticaal: die van de bochtkant staan omhoog. Na het bepalen van de meest gunstige lijn neemt u de bocht, waarbij u blijft kijken naar de binnenbocht. Als de verkeerssituatie (altijd goed blijven oppassen) het toelaat kunt u op de andere weghelft fietsen, om zo de bocht beter te kunnen nemen. Remmen in een bocht is niet verstandig. Lichtjes bijremmen kan wel.

Tenslotte: neem geen onnodige risico's tijdens het fietsen in de bergen.