Hoe houd je je sportprestaties bij en verbeter je ze? 

Je bent meerdere keren per week op de fiets te vinden, maar je sportprestaties lijken niet of nauwelijks te verbeteren. Herkenbaar? Dan is de eerste stap het vastleggen van al je trainingen en het bijhouden van resultaten. Zo zie je in een oogopslag of de trainingen voor jou werken. Wij vertellen je graag meer over de producten die jou het beste helpen je trainingen en resultaten bij te houden. 


Blijkt uit de resultaten dat jouw sportprestaties inderdaad niet of nauwelijks vooruit gaan? Balen. Laat je niet te lang op de kop zitten. Met de juiste sportdrank en -voeding kan je razendsnel veel voordeel behalen. Gaat het jou ook helpen? Lees snel verder.

Zo houd je je sportprestaties bij

Denk jij bij een fietsnavigatiesysteem direct aan het ontdekken van nieuwe routes? Logisch! Een navigatiesysteem is inderdaad enorm handig als je wilt weten waar je fietst en waar je naartoe moet. Wist je dat de fietsnavigatiesystemen voor sportieve fietsers nog veel meer kunnen? Ze houden ook je sportprestaties bij. Door het bijhouden en stellen van (tussen)doelen blijf je altijd gemotiveerd. Op het grote touchscreen van je fietsnavigatie bijvoorbeeld, lees je gemakkelijk af wat je gemiddelde en huidige tempo is. Zo bepaal je direct of er nog een tandje bij moet voor een PR. En die ene steile heuvel in het midden van de route? Op het scherm van je fietsnavigatie zie je in een oogopslag met welke cadans (aantal omwentelingen) die die omhoog trapt.

Na de rit kun je alle gegevens exporteren naar je computer. Handig, want zo maak je voor jezelf nauwkeurige prestatiestatistieken.  

De blog gaat verder onder de slider

Zo verbeter je je sportprestaties


Het verbeteren van je sportprestaties kan op verschillende manieren. Eén van de opties is met de juiste sportdrank en -voeding.

Sportdrank
Je lichaam bestaat voor 60% uit water en bij 2% vochtverlies ontstaan er al negatieve effecten op de sportprestatie. Goed drinken is dus erg belangrijk. Maar wat drink je om prestatieverlies te voorkomen?

• Een hypotone sportdrank – water bijvoorbeeld - bevat minder suiker- en/of zout dan het eigen lichaamsvocht. Een hypotone sportdrank is daardoor zeer geschikt om te gebruiken als dorstlesser. Door het geringe suiker- en/of zoutgehalte krijg je er echter niet meer energie van. Hypotone dranken zijn dus ideaal voor recreatiesport of minder langdurige en minder vermoeiende inspanningen.
• Een hypertone drank blijft door het hoge suiker- en/of zoutgehalte lang in de maag. Daardoor wordt de drank dus minder snel opgenomen door het lichaam. Je kan deze dranken beter vermijden tijdens het sporten. Drink een hypertone drank alleen 60 minuten voor of na inspanning. Een voorbeeld van een hypertone drank is multivitamine sap of chocolademelk.
• Een isotone sportdrank bevat evenveel suiker en/of zout als lichaamsvocht. Daardoor wordt deze sportdrank gemakkelijk opgenomen. Deze isotone drank vormt een soort gulden middenweg tussen hypotone en hypertone sportdranken: je voorkomt dehydratatie en zorgt ook voor nieuwe energie. Ideaal voor duursporten dus. 

Sportvoeding om je prestaties te verbeteren

En hoe zit het met sportvoeding? Dat is tijdens lange trainingen van meer dan een uur net zo belangrijk als sportdrank. Door tijdens je training te blijven eten, vul je je reserves constant aan. Doe je dat niet dan heb je kans op 'hongerklop' (ook wel 'de man met de hamer' genoemd). Dit voelt alsof al je energie helemaal op is. In werkelijkheid ben je door je voorraad glucose en glycogeen heen. Je lichaam schakelt dan over op  vet- en eiwitverbranding en kan daardoor niet meer maximaal presteren. Om te voorkomen dat je door je glycogeenvoorraad heen raakt, neem je elk uur een gelletje of een energiereep. Wist je dat die gelletjes er verschillende smaken zijn? Met het variatiepack van SIS kan je er 7 testen en vind je ongetwijfeld een smaak die jij lekker vindt.

Er is nog een reden dat het belangrijk is om je energielevel op peil te houden. En die heeft te maken met herstel. Als je ervoor zorgt dat jij je reserves tijdens het trainen blijft aanvullen, dan kan je lichaam na de inspanning direct beginnen met herstellen én het aanmaken van spiermassa. Zo word je na elke training sterker.