Voorbereiden voor fietstocht: wat kunt u beter niet doen?

Wanneer u gaat fietsen is een goede voorbereiding erg belangrijk. Een goede voorbereiding betekent niet alleen dat u weet wat u moet doen, maar ook wat u vooral niet moet doen. We bespreken graag een aantal dingen die u beter niet kunt doen voor of tijdens het fietsen.

Voedingsmiddelen met een hoog vetgehalte en veel vezels

Goed voedsel zal een bron van energie zijn wanneer u gaat fietsen. Vet en vezels komen hiervoor niet in aanmerking. Voeding met veel vezels, zoals salades en vele groenten, doen er een poosje over om te verteren en blijven daardoor langer in de maag. Dit betekent dat het voedsel niet snel genoeg wordt afgebroken en dat is niet goed voor uw lichaam. Hetzelfde geldt voor voedsel met een hoog vetgehalte. U kunt beter kiezen voor koolhydraten en (magere) eiwitten.

Het drinken van veel water

Water is uiteraard noodzakelijk tijdens het sporten, maar net als met alles geldt, niet teveel. Wanneer u vooraf weinig water heeft gedronken, komt u wellicht in de verleiding om snel twee of meerdere glazen achterover te slaan. Dat is geen goed idee. Uw maag en lever kunnen maar een bepaalde hoeveelheid water verwerken. Wanneer u teveel drinkt zal uw maag gaan klotsen en zult u uiteraard ook meer naar het toilet moeten tijdens de training. Ook kunt u daadwerkelijk een overdosis water binnenkrijgen en last krijgen van hyponatriëmie. Het is het beste om één of twee uur voor uw training langzaam ongeveer 500 ml water te drinken. U heeft dan ook genoeg tijd om nog een wc stop te maken voor uw training begint. Tijdens het fietsen kunt u het beste iedere 15 tot 20 minuten een slokje water nemen. Lees meer tips over het drinken van water.

Weggaan zonder uw materiaal te controleren

U wilt er niet na 20 minuten rijden achterkomen dat uw remmen niet goed zijn of dat er ander materiaal niet in orde is. Zorg ervoor dat u uw materiaal op tijd inspecteert. Zeker wanneer u verre tochten gaat maken. U heeft dan tijd genoeg om het materiaal door een specialist te laten maken of vervangen. U dient op zijn minst een ‘snelle check’ te doen alvorens u vertrekt. Zorg er bijvoorbeeld altijd voor dat uw ketting soepel loopt en uw remmen goed werken.

Statisch rekken

Alhoewel de geleerden elkaar nog regelmatig tegenspreken raden we u af om statisch te strekken alvorens u gaat fietsen. Bij statisch rekken wordt een spier geleidelijk tot maximale lengte uitgerekt en gedurende een korte periode in deze positie vastgehouden. Hoe intensiever de rek, hoe korter deze moet worden vastgehouden (8 tot 10 seconden). Ondanks de vele discussies tonen de meeste studies aan dat statisch rekken voor een training uw spieren kan laten verzwakken. Een betere warming-up krijgt u door uw rit te beginnen met 10 minuten gemakkelijk trappen. U warmt op deze manier uw spieren geleidelijk op. Sommige manieren van statisch strekken zijn uiteraard ook voor fietsers geschikt, maar wij raden u aan deze oefeningen te doen na uw rit.

Ga nooit weg zonder te vertellen waar u heen gaat

We gaan er natuurlijk niet vanuit dat u een ongeluk krijgt of ergens strandt met uw fiets, maar u kunt maar beter goed zijn voorbereid. Laat iemand weten waar u heen gaat en ook hoe lang u weg denkt te blijven. Neem een mobiele telefoon mee om altijd contact op te kunnen nemen. Ook bent u op deze manier gemakkelijker te vinden in geval van nood.