Verschillende soorten Sportvoeding

Sportvoeding

Met de juiste sportvoeding kunt u merkbaar beter presteren. Door het juiste gebruik van de juiste middelen zult u onder andere uw energieaanvoer beter kunnen controleren en, wanneer nodig, kunnen aansturen. Goede sportvoeding is slim samengesteld uit voedzame bronnen en wordt direct opgenomen in het lichaam. Het wordt direct omgezet in verbrandingsenergie zonder dat het eerst hoeft te worden afgebroken. Welke soort voeding u nodig heeft hangt af van het type training die u uitvoert.

Sportdranken

Bij een lichte tot matige inspanning volstaat water om het vochtverlies te compenseren. Bij een grote of langdurige inspanning kan het gebruik van een sportdrank zinvol zijn. U kunt de dranken verkrijgen in poeder, drank of bruistabletvorm. Deze sportdranken bevatten onder andere mineralen en koolhydraten, welke u tijdens uw inspanning helpen uw glycogeenreserve gemakkelijker aan te vullen en de elektrolytenbalans in het lichaam te handhaven. De glycogeenreserve is de hoeveelheid suikers die in (spier)weefsel en in de lever is opgeslagen. De elektrolytenbalans bepaalt de vochtbalans en hangt samen met de hoeveelheid zout die in uw lichaam komt en die u verliest met zweten.

Isotone, hypotone en hypertone sportdranken

Sportdranken zijn onderverdeeld in isotone, hypertone of hypotone sportdranken. Onder andere de hoeveelheid koolhydraten in deze dranken verschilt.

Soort drank

Koolhydraten per 100 ml

Hypotoon

maximaal 6 gram

Isotoon

6-8 gram

Hypertoon

8-15 gram

Frisdrank

10 gram

Wanneer u intensief traint en daarbij veel vochtverlies heeft, is het herstellen van de vochtbalans van groot belang. Vooral isotone sportdranken kunnen daarin een grote rol spelen. Zij bevorderen de spontane opname van vocht, leveren energie en vullen de mineralen en natrium in uw lichaam aan.

Hypertone sportdranken hebben een hoger gehalte aan mineralen en koolhydraten. Zij onttrekken juist vocht uit het lichaam en worden daarom niet aangeraden wanneer er sprake is van veel vochtverlies tijdens de inspanning.

Energierepen

Sportrepen zijn er in allerlei formaten, smaken, koolhydraatstructuren, samenstellingen, etc. Gebruik de juiste reep in de juiste hoeveelheid op het juiste moment. U kunt energierepen voor, tijdens of na uw inspanning, afhankelijk van diverse factoren.

Voor de inspanning

In de fase voor de inspanning is het raadzaam om een reep te nemen met een hoog koolhydraatgehalte. Op deze manier wordt de glycogeenreserve goed aangevuld, welke nodig is voor een juiste balans in suikers, en hiermee worden uw spieren goed voorbereid op uw inspanning. Het voordeel van het nemen van een energiereep in tegenstelling tot een normale reep is dat hij een laag vetgehalte bezit.

Tijdens de inspanning

Tijdens uw inspanning wilt u uw koolhydratenvoorraad aan (blijven) vullen en het gevoel van honger tegengaan. In deze fase kunt u er ook voor kiezen om koolhydraatrijk voedsel te nemen, zoals een banaan of een krentenbol. Zeker bij een lange inspanning is het aan te raden regelmatig te blijven eten. Bij onvoldoende voeding in het lichaam kan het voorkomen dat de ‘hongerklop’ opspeelt en dan is de verloren energie moeilijk aan te vullen.

Na de inspanning

Na uw inspanning kunt u het beste kiezen voor een recovery- of proteïnereep. Hiermee vult u uw eiwitvoorraad en energievoorraad aan wat ook positieve invloed heeft op de koolhydraatopname van het lichaam.

Energygels

Energygels geven uw lichaam snel en op een effectieve manier energie. Het grootste verschil in de soorten gels heeft te maken met de samenstelling. Traditionele gels zijn vrij geconcentreerd, waardoor de gel snel energie aan het lichaam afgeeft. De kracht van zo’n gel is als sporter al snel na inname merkbaar. Het juiste gebruik van de energygels vergt dan ook de nodige timing en nauwkeurigheid. U gebruikt een energygel voornamelijk om te knallen voor de finale van uw inspanning. Deze energieboost houdt gemiddeld 30-60 minuten aan.

Het nadeel van traditionele gels is dat er voldoende water bij gedronken moet worden. Dit wordt bij sommige sporten gezien als een nadeel. Mede hierdoor zijn de isotone gels, ook wel geldrinks genaamd, op de markt gekomen. Deze gels hebben als voordeel dat er geen water bij gedronken hoeft te worden. Een nadeel van de isotone gels ten opzichte van traditionele gels is dat de traditionele gels meer energie geven dan isotone gels. De isotone gels geven uiteraard ook een boost, maar minder dan de geconcentreerde, traditionele gels.

Herstelshakes

Een herstelshake wordt vaak vergeten en de kracht wordt veelal onderschat. Vooral wanneer de trainingsomvang en de intensiteit toeneemt is het van belang goede herstelvoeding te nemen.

U neemt een herstelshake binnen 30 minuten na uw inspanning. Een dergelijke shake is vooral van belang voor de professionele en fanatiek recreatieve sporter. Door na afloop van uw inspanning snel een herstelshake te nemen zullen uw spieren zich het beste en snelste herstellen. Een snel herstel is wenselijk omdat in de eerste twee uur na afsloop van de inspanning uw koolhydratenvoorraad het meest effectief wordt aangevuld.

Het juiste gebruik van sportvoeding is dus erg afhankelijk van de inspanning die wordt geleverd. Om te kijken welke soort(en) sportvoeding het meest geschikt is voor uw inspanning kunt u het beste advies vragen aan een specialist. Bij Bike Totaal verkopen wij sportvoeding van het merk Isostar. Kom langs in een van onze vestigingen voor advies van onze specialisten.

Wilt u meer tips lezen over een goede sportieve voorbereiding voor goede doelen evenementen? Lees hieronder meer over fietstrainers.