Koopwijzer elektrische fietsen

Handige informatie bij het kopen van een e-bike

Een e-bike kopen is een leuke, maar ook best een ingewikkelde zaak. Zeker als u er voor het eerst één aan wilt schaffen. In deze folder zetten we voor u op een rij wat de verschillen zijn en hoe u het meeste plezier uit een e-bike kunt halen.

 
DE MOTOR
 
De motor van een e-bike kan op drie plaatsen van de fiets zitten: in het voorwiel, in het midden bij de trapas en in het achterwiel.

Voorwielmotor – mooi design, onderhoudsarm
Bij deze uitvoering is de motor mooi verwerkt in het voorwiel. Meestal uitgevoerd met een dichte kettingkast en naafversnelling. Hierdoor is onderhoud bijna niet nodig. Doordat de motor vooraan zit, stuurt de fiets iets zwaarder. Een voorwielmotor is erg stil in gebruik, maar heeft iets minder ondersteuningskracht.
 

Middenmotor – stabiel, veel ondersteuning
Bij een middenmotor ligt het zwaartepunt van de fiets in het midden, waardoor de fiets erg stabiel is. Deze motor drijft niet het wiel aan, maar de pedalen. Dit wordt als erg comfortabel ervaren. De fiets is meestal uitgevoerd met een dichte kettingkast en naafversnelling. De naaf, ketting en tandwielen slijten iets sneller doordat de ketting rechtstreeks wordt aangedreven. Een middenmotor geeft iets meer geluid door de tandwielen in de motor.

Achterwielmotor – licht, natuurlijk rijgedrag
Net als bij een gewone fiets, wordt bij een e-bike met achterwielmotor de fiets aangedreven door het achterwiel. Dit geeft dus de meest natuurlijke rijbeleving. Fietsen met de motor in het achterwiel hebben allemaal een derailleurversnelling. Dit maakt de fiets wat lichter en is ideaal voor langere toertochten. De open kettingkast vergt wel wat meer onderhoud.

TIP: Maak altijd eerst een lange proefrit voordat u een e-bike koopt.
Let dan vooral op de ondersteuni
ngskracht, het geluid, stabiliteit, wendbaarheid
en of u de fiets onder controle heeft.

 

 DE ACCU EN ACTIERADIUS

De accu is uiteraard één van de belangrijkste onderdelen van een elektrische fiets. Als u een e-bike koopt, kunt u allereerst letten op de plek van de accu. Vaak zit deze onder de achterdrager, waarbij de accu ook eenvoudig uitneembaar is. Een uitneembare accu is extra handig bij het opladen. Als de accu in het frame is verwerkt, ligt het gewicht – net als bij een middenmotor – stabiel in het midden. Ook kan de accu, als een soort bidon, tussen zadel en frame zijn gemonteerd.
Ten tweede is het aantal wattuur (Wh) erg belangrijk. Hoe hoger het aantal wattuur, hoe verder u kunt fietsen zonder de accu op te laden. Dit is de zogenaamde actieradius. Een accu met een hoger wattage is vanzelfsprekend duurder dan een lager aantal. Bedenk daarom vooraf goed waar u uw fiets voor wilt gebruiken. Houdt u van lange fietstochten, dan is een hoger aantal wattuur prettig. Fietst u graag kortere stukjes, dan heeft u voldoende aan een lager aantal wattuur.



TIP: Bij vrijwel alle e-bikes is het mogelijk tegen meerprijs een
accu met een hoger aantal wattuur te kiezen. Ook een snellader wordt
steeds meer als optie aangeboden.

 DE ONDERSTEUNING
 
Het principe van een elektrische fiets is, dat u ondersteuning krijgt terwijl u fietst. De mate van deze hulp kunt u zelf vanaf het stuur regelen. Op het display kunt u zien welke ondersteuning u gebruikt. Hoe meer ondersteuning, hoe meer energie van de accu wordt gevraagd. Sommige elektrische fietsen hebben een zogenaamde ‘walk assist’. Hierbij rijdt de fiets soepel mee aan de hand.
 
Bewegings- of krachtsensor
Het type ondersteuning bepaalt voor een groot deel de prijsklasse van een e-bike. De voordeligere e-bikes hebben een bewegingssensor, waarbij de ondersteuning start als de pedalen in beweging komen. Dit is een eenvoudigere techniek met een iets minder natuurlijke rijervaring en een iets lagere actieradius. Bij een e-bike met krachtsensor wordt de ondersteuning bepaald door de druk die u uitoefent op de pedalen. Zet u meer kracht, dan neemt de ondersteuning toe. Dit geeft een prettige, natuurlijke fietservaring. De techniek die hierbij wordt gebruikt is zeer geavanceerd en heel efficiënt. Dit heeft een positief effect op de actieradius.



WAT BEINVLOEDT DE ACTIERADIUS?

De actieradius van een e-bike heeft veel overeenkomsten met het verbruik van een auto. Wegomstandigheden zijn van invloed, maar ook hoe u er zelf mee omgaat. Deze factoren spelen o.a. een rol:
  • Heuvelachtig gebied
  • Type wegdek
  • Gewicht van de berijder en bagage
  • Mate van gebruikte ondersteuning
  • Bandenspanning
  • Weersomstandigheden; bij kou neemt actieradius af
  • Schakelgedrag; starten in een hoge versnelling vraagt meer van de accu
  • eeftijd van de accu


► TIPS VOOR GEBRUIK EN ONDERHOUD

  • Plaats uw e-bike zo veel mogelijk uit de regen en felle zon. Ook is een accu gevoelig voor kou en extreme warmte.
  • Laad de accu bij voorkeur op bij kamertemperatuur.
  • Voorkom schade aan de accu door hem nooit leeg weg te leggen. Laad bij weinig gebruik de accu daarom ook regelmatig op.
  • Lees ook altijd de gebruiksaanwijzing van de fiets.
  • Breng uw e-bike regelmatig voor een service- en onderhoudsbeurt. Ook om de software van uw fiets up-to-date te houden. Heeft u een Bike Totaal Fietspaspoort? Dan krijgt u automatisch een uitnodiging om een beurt te laten uitvoeren. Zo blijft uw fiets in topconditie en kunt u er het langste van genieten.
  • Het is vaak mogelijk om extra garantie op de accu af te sluiten.

Bekijk ook deze informatieve video's van BOVAG

1. Plaats van de motor:

2. De accu:

3. Rijprogramma's en versnellingen:

4. Actieradius:

5. Veiligheid:

6. Garantie, verzekerheid en onderhoud:

7. Het BOVAG-fietsbedrijf:

Mijn winkelwagen

0 artikelen € 0,00 Naar winkelwagen