Herken overtraining

Na een (intensieve) training volgt het herstel van uw lichaam. Herstellen wordt vaak onderschat, maar is voor het verbeteren van uw prestatie minstens zo belangrijk als de training zelf. Houdt u te lang rust dan zal uw prestatie niet verbeteren. Gaat u te snel weer trainen dan zult u overtraint raken. Trainingen volgen elkaar dan te snel op en het lichaam heeft geen kans om tot supercompensatie te komen.

Symptomen

Veel beginnende fietsers hebben geen idee dat ze in een fase van overtraining zijn gekomen omdat ze de symptomen niet herkennen. Overtraining zorgt er namelijk niet alleen voor dat uw lichaam erg moe en futloos aanvoelt, ook uw mentale status zal snel achteruit gaan als gevolg van overtraining. Nergens meer zin in hebben, gebrek aan motivatie, chagrijnig zijn en een kort lontje krijgen zijn allemaal wezenlijke effecten van het overtrainen. Ook de kans op blessures wordt flink vergroot bij het te snel opvolgen van de trainingen. Kleine pijntjes kunnen serieuze blessures worden.

Kortom, zorg ervoor dat u begrijpt en herkent hoe overtraining werkt en kan ontstaan. Hieronder zetten we een aantal symptomen op een rij die te maken hebben met overtraining.

Slaapproblemen

Wordt het steeds lastiger om in slaap te vallen of ervaart u dat u elke nacht meerdere keren wakker wordt en dat voor een steeds langere periode? Slaapproblemen kunnen een werkelijk gevolg zijn van overtraining. Rust is op dit moment nog belangrijker dan trainen zelf.

Slecht functionerend immuunsysteem

Het valt u op dat u wel erg vaak verkouden bent geworden, u de griep wel heel vaak te pakken heeft of u heeft steeds maar weer last van die hoofdpijn. Door het toedienen van teveel trainingsprikkels wordt uw immuunsysteem tijdelijk verzwakt en hierdoor bent u vatbaarder voor verschillende virussen. U heeft dus kans vaker de griep of een verkoudheid op te lopen.

Pijn in gewrichten

Kleine pijntjes horen bij de inspanning en zijn heel normaal. Deze pijntjes zijn echter wel een signaal van uw lichaam en vertellen dat u het rustig(er) aan moet doen. U zult uw lichaam de tijd moeten geven te herstellen. Elke keer door deze pijn heen blijven gaan kan resulteren in een ernstige blessure. Bouw zo nu en dan een rustdag in om geheel pijnvrij aan uw nieuwe training te beginnen. Doet u dit niet, dan zal uw lichaam u dwingen om te stoppen.

Prestaties gaan achteruit

Merkt u dat uw prestaties achteruit gaan en voelen de eerste kilometers al net zo zwaar als een tocht van 100 km? Doe dan een paar dagen rustiger aan. Ga eens een flink stuk wandelen (actief herstel) en u zult merken dat het daarna een stuk beter gaat.

Uw rusthartslag is veranderd

Probeer uw rusthartslag te herkennen door elke ochtend, een week lang, uw hartslag op te meten. U zult een patroon ontdekken wat gelijk staat aan uw hartslag in rust. Als plotseling uw harstlag met meer dan 15 slagen afwijkt van de norm zou dit een teken kunnen zijn van overtraining. Is dit de volgende dag weer het geval, dan wordt het tijd om een of meerdere rustdagen in te plannen.

Aanhoudende spierpijn

De sleutel tot een uitgebalanceerd trainingsprogramma is het toedienen van de juiste progressieve overload in combinatie met het juiste herstel. Komt de trainingsprikkel te snel of is deze te zwaar dan zal er een zeer pijnlijke spierpijn ontstaan. Deze schade in de spiervezels heeft tijd nodig om te herstellen. Negeert u de signalen van uw lichaam en blijft u uw lichaam bombarderen met trainingsprikkels dan is de kans groot om tegen blessures aan te lopen. Aanhoudende spierpijn van langer dan twee dagen vraagt om extra aandacht voor voeding en rust. Zorg ervoor dat uw lichaam dit krijgt en u verkleint de kans op overtraining.

Depressie

Bent u niet helemaal uzelf, wandelt u gefrustreerd door het leven of wordt u boos bij het minste of geringste? Dit kan een symptoom zijn van overtraining. Ga iets leuks doen en kom tot rust.

Conclusie

Mocht u last hebben van een of meer van de bovenstaande symptomen pak dan uw rust. Ga wat leuks ondernemen met vrienden en trek er lekker op uit. Het leven bestaat uit meer dan alleen presteren en persoonlijke records. Slaap lekker lang en eet gezonde voeding om uw lichaam weer tot rust te krijgen. Overtraining is een serieuze zaak. Zorg er dus voor dat dat u te allen tijde naar uw lichaam luistert.

Ga trainen op basis van een goed schema die past bij uw ambities. Train in de juiste zones, hier haalt u het beste rendement uit.