Alles over racefietsen

Zondagochtend: racefiets uit de schuur en urenlang nieuwe routes ontdekken door de veranderende landschappen. Met een racefiets kom je overal; natuurgebieden, onbekende wegen en bijzondere streekgebieden. Volgens de NTFU stappen er dan ook zo'n 849.000 Nederlanders meer dan 12 keer per jaar op hun racefiets. Val jij ook onder die 849.000 Nederlanders? Of wil je beginnen met wielrennen? Wij vertellen je er graag meer over in onze blog.

De beste racefiets

Geometrie van het racefietsframe

Iedereen heeft een eigen voorkeur over wat de beste racefiets is. Er zit bijvoorbeeld al verschil tussen de geometrie van een vrouwen en mannen fietsframe. Vrouwen hebben namelijk een korter bovenlijf en een andere bekkenhouding, daardoor zit een frame dat specifiek gemaakt is voor vrouwen comfortabeler voor vrouwelijke fietsers. Daarnaast zitten er op een racefiets voor vrouwen vaak kleinere en smallere onderdelen.

[ Voor de juiste framemaat en afstelling kun je het beste naar de Bike Totaal fietsenwinkel gaan voor een fietsmeting. Op deze manier zit jouw fiets altijd comfortabel, ook bij lange ritten. Bel van te voren wel even of de betreffende fietsenwinkel beschikt over een sportief assortiment. ]

Framemateriaal: carbon, aluminium, staal of titanium?

De volgende keuze: het framemateriaal. Wij hebben de voordelen van de diverse framematerialen voor je verzameld zodat je een weloverwogen keuze kunt maken.

  • Staal: absorbeert schokken goed, zeer flexibel/comfortabel (omdat het minder stijf is dan de andere materialen), relatief goedkoop, roest niet snel, gemakkelijk te repareren, gaat lang mee.

  • Aluminium: licht, sterk, redelijk betaalbaar.

  • Carbon: licht, sterk, roest niet, redelijk comfortabel.

  • Titanium: zeer licht, zeer comfortabel, sterk, absorbeert schokken grotendeels, roest niet, flexibel en gaat daardoor lang mee.

Groepenset, versnellingsset of afmontage?

De shifters, cassette, fietsketting, voor- en achterderailleur, crankstel en remmen samen wordt een groepenset genoemd. Deze 7 onderdelen hebben te maken met het schakelwerk en de aandrijving van een racefiets. Als een fabrikant aangeeft dat een racefiets is afgemonteerd met Shimano Ultegra dan zijn alle eerdergenoemde onderdelen van dit merk en type. (Om een racefiets betaalbaar te houden kiest een fabrikant er sporadisch voor om onderdelen uit diverse groepen te mixen.)

  • Shimano Dura Ace (Di2): het pronkstuk in de Shimano-groep. Ontworpen voor professionals.

  • Shimano Ultegra (Di2): qua materiaal iets zwaarder dan Dura Ace, daardoor betaalbaarder. Wordt gebruikt door kritische racefietsers die meerdere malen per week op de fiets stappen voor een lange rit.

  • Shimano 105: beste prijs-kwaliteitverhouding. Iets zwaarder dan Ultegra, maar doet op gebied van kwaliteit niet veel onder. 

  • Shimano Tiagra: voor beginnende wielrenners die wekelijks/maandelijks een rondje maken. Betrouwbaar materiaal (ook bij mindere weersomstandigheden) voor een prima prijs.

  • Shimano Sora: perfecte groepenset voor beginners die met mooi weer een ritje willen maken.

  • Shimano Claris: wil je met korte ritjes in mooi weer testen of je racefietsen wel leuk vind, maar niet te veel geld uitgeven? Dan is deze groepenset geschikt voor jou!  

Extra's voor (pech) onderweg

Helaas zal het bij iedere fietser wel eens voorkomen dat de band lek raakt onderweg. Balen, maar dan zit er niets anders op dan vervangen of plakken. Neem dus een lichtgewicht zadeltas mee met een CO2-pomp, ee bandenplakset en eventueel een nieuwe binnenband.

Als je achteraf graag wilt kijken hoe snel, hoe ver of hoe lang je gefietst hebt, dan is een fietscomputer geen overbodige luxe. En om te voorkomen dat je verdwaalt op nieuwe wegen kan een fietsnavigatiesysteem uitkomst bieden. Om serieus aan je conditie te werken is een hartslagmeter onmisbaar. Zo weet je precies hoe zwaar je traint.

























Goed gekleed toeren = veilig toeren

Kleding: drielagensysteem
Hoe voorkom je dat je lichaam te snel afkoelt bij koudere temperaturen? Het antwoord is simpel: laagjes. Met het drielagensysteem profiteer je van de vochtregulerende werking van fietskleding.

  • De eerste laag, ook wel de onderlaag genoemd, bestaat uit onder- of thermokleding. De functie van deze laag is om het transpiratievocht zo snel mogelijk af te voeren. Zorg er daarom voor dat de onderkleding op een comfortabele manier dicht tegen de huid zit om het zweet direct op te nemen.

  • De 2e of middelste laag is om je warm te houden. Deze laag bestaat uit een fietsshirt. Wanneer de temperatuur omlaag gaat, zorgt de tweede laag ervoor dat de lichaamswarmte behouden blijft.

  • De derde en laatste laag bestaat uit een (wind)jack of vest. Deze extra laag is afhankelijk van de temperatuur en weersomstandigheden. Deze derde laag dient goed te ventileren, zodat transpiratievocht en overtollige warmte uit de onderste lagen naar buiten kunnen worden getransporteerd. Daarnaast zorgt deze laag ervoor dat regen en wind het lichaam niet bereiken.

Wil je de voordelen van fietshandschoenen ervaren, maar niet de warmte ervan? Fietshandschoenen zijn er ook zonder "vingers" voor de zomer. Handig om trillingen op te vangen en voor extra grip op het stuur. Op dagen dat het 's ochtends koud is maar 's middags warm, kunnen losse arm-en beenstukken ook een perfecte oplossing zijn voor het - soms lastige - Nederlandse weer.

Racefietsschoenen: last van bindingsangst?

De fietsschoenen voor een racefiets worden meestal gebruikt in combinatie met een klikpedaal. Hierbij zitten er plaatjes onder de schoenen gemonteerd waarmee de schoenen vast op de pedalen worden geklikt. Doordat je vastgeklikt zit, schiet je niet van de pedalen af. Daarnaast kun je dubbel zoveel kracht zetten: zowel bij het duwen als trekken.

Overstappen op klikpedalen kan een eng idee zijn. Maar oefening baart kunst. Oefen eerst thuis een paar keer terwijl je tegen een muur of hek leunt. Zo kun je oefenen met het in- en uitklikken van de schoenen. Als je daarna op een weg gaat oefenen, begin dan ruim voordat je wilt stoppen met uitklikken door je hiel naar buiten te draaien. Zo krijgt je steeds meer gevoel en zelfvertrouwen om echt op pad te gaan. Bij veel pedalen kan de spanning van de klikveer worden ingesteld. Dat is vooral handig voor beginners. Je zet de veer dan wat losser zodat de schoen gemakkelijker loslaat van het pedaal.

























Perfect zicht met de juiste fietsbril
Met een goede fietsbril houd je optimaal zicht op de weg en de omgeving. Veel brillen hebben de mogelijkheid glazen te wisselen om zo de bril aan te passen aan de juiste weersomstandigheden. Er zijn zelfs fietsbrillen op sterkte verkrijgbaar. Je kunt het beste informeren bij de fietsenwinkel voor meer informatie.

  • Gele en oranje glazen laten redelijk veel licht door en zijn niet geschikt als de zon fel schijnt. Omdat de gele glazen het blauwe licht filteren, verhogen ze het contrast en de dieptewaarneming. Je gebruikt de gele glazen dus voornamelijk bij bewolking, nevel of mist.

  • Transparante glazen laten vrijwel al het (zichtbare) licht door. De glazen hebben geen invloed op het zicht, maar bieden bescherming tegen schadelijke UV-straling. De bril biedt daarnaast natuurlijk altijd goede bescherming tegen opspattende steentjes, insecten, regen en wind.

  • Grijze en blauwe glazen hebben als voordeel dat ze weinig tot geen kleurveranderingen geven. Omdat de glazen vrij donker zijn, worden alle kleuren hierdoor minder intens. Je ogen raken met grijze of blauwe glazen minder snel overprikkeld.

  • Bruine glazen filteren de blauwe kleur uit de lucht en zorgen hiermee voor een verbeterd contrast. Omdat mensen wakkerder worden van blauw licht, kan een bril met bruine glazen zorgen voor meer vermoeidheid.


Geen kopzorgen met een goede fietshelm
Een fietshelm op de racefiets is niet verplicht in Nederland, maar wij raden het gebruik zeker aan. Bij een eventuele valpartij, vangt niet het hoofd, maar de helm de ergste klap op. Dat vermindert de kans op hoofdletsel aanzienlijk. In de zomer kun je onder je helm een bandana dragen. In de winter zorgt een muts ervoor dat de lichaamswarmte die via je hoofd het lichaam verlaat beperkt blijft.

Tips bij het kopen van een helm:

  • Voor de juiste maat, meet je jouw hoofdomtrek met een meetlint ongeveer 2 cm boven de wenkbrauwen.

  • Stel de riempjes in op een correcte maat; hierbij moeten de oren vrij zijn.

  • Let op dat de helm horizontaal op je hoofd zit.

  • Heb je een bril of gebruikt je een sportbril? Zet deze dan op bij het passen.

  • Schud na het vastklikken met je hoofd om te kijken of de helm goed blijft zitten.

Tip: Koop altijd een nieuwe fietshelm na een valpartij. De beschermende werking van de helm kan afgenomen zijn door de val.

Da’s pech: racefiets weg!

Racefietsen staan in de top 3 van meest gestolen fietsen in Nederland. Ze worden gloednieuw gestolen uit fietsenwinkels, maar ook gewoon uit woonwijken en zelfs garages. Wat tegenwoordig helaas ook vaak voorkomt: tijdens een lange rit ga je koffie drinken met een stuk appeltaart. Helaas is het terras vol en moet je jouw racefiets uit het zicht stallen. Als je na 30 minuten de rit wilt vervolgen blijkt de fiets onvindbaar. Wij snappen ook dat je geen zwaar kettingslot met dikke schakels gaat meeslepen op een lichte racefiets, dus kun je de huis-tuin-en-keuken-dief afschrikken met een lichtgewicht micro kabelslot. Met meerdere fietsers onderweg? Maak dan met dit slot diverse fietsen aan elkaar vast. Zo kan de dief niet de fiets onder zijn arm meenemen.

De meest veilige oplossing blijft de combinatie van een slot en diefstalverzekering, bijvoorbeeld de Optimaal Casco verzekering van ENRA.

Patate, boter of wapper? Wielerjargon!

Tijdens grote toerrondes zoals de Tour De France, Paris-Roubaix en de Vuelta gooien zowel Nederlandse als Vlaamse verslaggevers er regelmatig wat wielerjargon tegenaan. Maar wie zegt dat die termen alleen gebruikt morgen worden door profs? Verras je (fiets)vrienden met de meest grappige of vreemde uitspraken!

  • aan de boom schudden: hard doorfietsen om te kijken of andere fietsers mee kunnen

  • koffiemolentje draaien: fietsen met een zeer kleine versnelling.

  • aan het elastiek hangen: achterin de groep fietsen en op het punt staan gelost te worden.

  • geparkeerd staan: zo langzaam (bergop) fietsen dat het lijkt alsof je stilstaat.

  • een wapper krijgen: hongerklop.

  • in de boter trappen: soepel fietsen.

  • op de grote molen: fietsen met een zeer grote versnelling.

  • vierkant draaien: niet soepel fietsen bijv. door een technisch probleem.

  • chasse patate krijgen: heeft helaas niets te maken met eten. Betekent zoveel als: er op sportief gebied van langs krijgen (omdat de kopgroep maar niet dichterbij komt.)

Eten en drinken voor onderweg

Neem altijd voldoende eten en drinken mee tijdens jouw rit. Het lichaam bestaat voor 60% uit water en bij 2% vochtverlies ontstaan er al negatieve effecten op de sportprestatie. Goed drinken is dus erg belangrijk. Dat hongerklop geen gunstig effect heeft op sportieve prestaties kun je vast zelf al wel raden. In het ergste geval kunnen de spieren de benen geen kracht meer leveren om te trappen. Om dat te voorkomen kun je onderweg regelmatig een voedingsreep eten.

We hebben allemaal wel eens meegemaakt dat we met klotsende buik aan het sporten zijn. Wat is er dan fout gegaan?

  • Als een drank meer dan 8 gram koolhydraten per 100ml bevat wordt deze hypertoon genoemd. Een hypertone drank blijft lang in de maag en wordt dus minder snel opgenomen. Deze hypertone sportdranken kun je beter niet nemen tijdens het sporten. Drink een hypertone drank alleen 60 minuten voor of na inspanning, anders krijg je last van een klotsende buik. Een voorbeeld van een hypertone drank is multivitamine sap.

  • Een hypotone sportdrank bevat juist minder deeltjes dan het eigen lichaamsvocht. Hierdoor kan de sportdrank snel de maag verlaten. Een hypotone sportdrank is daardoor zeer geschikt om te gebruiken als dorstlesser. Door het geringe aantal deeltjes krijg je er echter niet meer energie van. Ideaal voor recreatiesport of minder langdurige en minder vermoeiende inspanningen. Deze sportdrank bevat maximaal 6 gram koolhydraten.

  • Een isotone sportdrank bevat gemiddeld 6-9 gram koolhydraten per 100ml. Die koolhydraten zijn de directe energieleveranciers en verbruiken weinig zuurstof bij verbranden. Omdat een isotone sportdrank een gelijk aantal deeltjes heeft als lichaamsvocht, kan deze gemakkelijk worden opgenomen door het lichaam. De isotone drank vormt een soort gulden middenweg tussen hypotone en hypertone sportdrankjes: u voorkomt dehydratatie en zorgt ook voor nieuwe energie. Ideaal voor duursporten.

Racefietsschoenen: last van bindingsangst?

De fietsschoenen voor een racefiets worden meestal gebruikt in combinatie met een klikpedaal. Hierbij zitten er plaatjes onder de schoenen gemonteerd waarmee de schoenen vast op de pedalen worden geklikt. Doordat je vastgeklikt zit, schiet je niet van de pedalen af. Daarnaast kun je dubbel zoveel kracht zetten: zowel bij het duwen als trekken.

Overstappen op klikpedalen kan een eng idee zijn. Maar oefening baart kunst. Oefen eerst thuis een paar keer terwijl je tegen een muur of hek leunt. Zo kun je oefenen met het in- en uitklikken van de schoenen. Als je daarna op een weg gaat oefenen, begin dan ruim voordat je wilt stoppen met uitklikken door je hiel naar buiten te draaien. Zo krijgt je steeds meer gevoel en zelfvertrouwen om echt op pad te gaan. Bij veel pedalen kan de spanning van de klikveer worden ingesteld. Dat is vooral handig voor beginners. Je zet de veer dan wat losser zodat de schoen gemakkelijker loslaat van het pedaal.