Actieradius: hoe ver kan ik rijden met mijn accu?

Als je op je e-bike een stuk gaat fietsen wil je natuurlijk graag tijdens de hele tocht trapondersteuning. Hoe ver je kunt rijden met een volle accu noemen we de actieradius. Hoe groot je actieradius is wordt in grote lijnen bepaald door twee dingen:

  • Hoeveel stroom zit er in je accu?

  • Hoeveel stroom gebruik je?

Hoeveel energie zit er in je accu?

De accu's worden steeds groter. Waar voorheen een 300 Wh accu standaard was zie je nu steeds grotere accu's. Bij sommige fietsen is er zelfs de mogelijkheid om een extra accu op je e-bike bij te plaatsen. De fietsroutes die je hiermee kunt rijden worden daarmee steeds langer. Behalve de grootte van de accu wordt de actieradius ook bepaald door een aantal andere factoren:

  • Leeftijd van de accu: ook een accu slijt na enige tijd. Als je accu steeds sneller leegloopt is deze waarschijnlijk aan vervanging toe. Je rijwielspecialist kan dit voor je testen.

  • Temperatuur: bij kouder weer is de actieradius kleiner. In de winter is het daarom raadzaam om je accu binnen te bewaren en niet in de schuur op je fiets te laten zitten.


Hoeveel energie gebruik je?

Logisch: hoe meer stroom je gebruikt, hoe eerder je accu leeg is. Het laatste wat je wil is halverwege je fietstocht met een lege accu komen te staan. Op de meeste displays kun je zien hoe vol je accu nog is en kun je bijvoorbeeld de ondersteuningsstand hierop aanpassen. Hoeveel stroom je gebruikt is afhankelijk van veel factoren. Gelukkig heb je er zelf ook invloed op. Dus wil je een langere tocht maken, kijk dan hieronder hoe je opnieuw opladen zo lang mogelijk kunt uitstellen.

  • Motorkracht (Nm): meer trapondersteuning kan heel prettig zijn, vooral als je graag in de heuvels fietst. Een sterkere motor gebruikt wel meer stroom. De actieradius neemt hierdoor af. Vaak wordt een zwaardere motor dan ook gecombineerd met een grotere accu.

  • Eco- of sportstand: je motor heeft meerdere ondersteuningsstanden. De lichte eco-stand is vaak de meest energiezuinige. Je moet dan wel iets harder trappen, maar je komt ook veel verder met een acculading. Hoe krachtiger de ondersteuning, hoe eerder je je accu weer moet opladen. Maar je hoeft zelf dan ook minder hard te trappen om snel op je bestemming te zijn.

  • Totaal gewicht: Hoe lichter hoe verder. Daarbij gaat het om het totale gewicht, dus fiets, berijder en bepakking. Zitten je fietstassen vol met zware boodschappen, dan kun je hier minder ver mee rijden. Maar waarschijnlijk wil je ook geen lange fietstocht maken met een zware zak aardappelen in je fietstas.

  • Bandenspanning: als je banden harder zijn heb je minder rolweerstand en kun je dus verder komen met één acculading. Vaak staat op je band wat de maximale spanning is.

  • Actief schakelen: Door de juiste versnelling te kiezen, krijg je de meeste kracht met de minste inspanning. Wegfietsen bij het stoplicht doe je bijvoorbeeld het beste in een lage versnelling. Je motor hoeft dan minder kracht te leveren, wat resulteert in een lager energieverbruik. Als je weer wat snelheid hebt kun je doorschakelen naar een hogere versnelling.


We hebben nog meer tips bij elkaar gezet om het maximale uit je e-bike te halen. Ook is het van belang om je fiets goed te laten onderhouden. Zelf moet je je fiets natuurlijk goed schoonhouden, maar regelmatig onderhoud door de specialist blijft altijd nodig. Daarom krijg je bij Bike Totaal altijd een Fietspaspoort bij je nieuwe fiets. Hierbij hoort onder andere een aantal servicebeurten, waarvan de eerste meestal zelfs gratis is. Bij de meeste e-bikes hoort ook een 5-jaar-garantiepakket. Zo kun je niet alleen je zelf, maar ook je fiets jarenlang in goede conditie houden.